Reklamasjonsrett Aduro hybrid- og pelletsovner
Når du køber en Aduro hybrid- eller pelletsovn, er du dekket av en 5-årig lovbestemt reklamasjonsrett. På denne siden forklarer vi hvordan vår garantiprosess fungerer, hva du må være oppmerksom på, og hvordan du oppretter en reklamasjon.
Hva består reklamationsretten av?
I henhold til kjøpsloven gjelder en reklamasjonsrett på fem år fra kjøpsdato av ovnen*. Kjøpskvittering med dato gjelder som bevis.
For pelletsovner kan det være nødvendig å justere forbrenningsluften og sneglehastigheten for å optimalisere funksjonen til ovnen, og skape en mer effektiv og renere forbrenning. Aduro og våre servicepartnere kan overvåke og justere hybridovnen din via Aduro Cloud. Dette er kun mulig hvis ovnen er koblet til nettskyen via Wi-Fi. Denne sammenkoblingen gjennomføres i forbindelse med oppsettet av appen Aduro Hybrid/Aduro Pellet Stove.
Det er et krav at ovnen er koblet til nettet hvis du ønsker å opprette en reklamasjon relatert til forbrenning og funksjon på ovnen, men det er ikke Aduros ansvar å sikre at denne forbindelsen blir etablert. Du kan bestille et betalt servicebesøk for å få ovnen koblet til nettet hos en av våre servicepartnere.
Hvis du har problemer med å få ovnen koblet på nettet, kan det skyldes problemer med det trådløse nettet ditt, ruteren eller oppsettet på smarttelefonen/nettbrettet. Du kan finne en veiledning til wi-fi her.
*Vær oppmerksom på at reklamasjonsretten gjelder i henhold til kjøpsloven i det landet hvor ovnen er kjøpt. Hvis ovnen flyttes til et annet land, eller langt unna forhandleren ovnen er kjøpt hos (f.eks. ut på en øy), er du ikke garantert servicemuligheter på ovnen. Ovnen bør alltid kjøpes i det landet, og området, hvor den skal monteres.
Hva dekker reklamasjonsretten ikke?
- Skader som skyldes feil installering eller feil bruk av ovnen som f.eks overopphetning samt manglende vedlikehold av ovnen (inkludert de obligatoriske servicebesøkene).
- Løse deler og slitedeler (ildfaste steiner, glass, pakninger, skinner, malte overflater, el-tenner, sensorer/kontakter, fyringskopp i støpejern og støpejernsrist) da disse slites ved vanlig bruk. Delene kan kjøpes i vår nettbutikk.
- Skader som følge av elektrisk overspenning, (kondens) vann i og rundt skorstein, for høyt eller lavt trekk og manglende vedlikehold/renhold av skorstein/pipe/røykrør/installasjonen.
- Skader på ovnen som har oppstått ved ytre påvirkninger eller skader som er forårsaket av ovnen på andre gjenstander.
Se her for en komplett oversikt over hva som er og ikke er dekket.
Når kan jeg bruke klageretten og når bortfaller den?
Du kan bl.a. bruke klageretten hvis du har et gyldigt kjøpsdokument med angitt kjøpsdato. For ovner som er eldre enn 12 måneder, skal det vedlegges en kvittering/faktura for den årlige service.
Klageretten bortfaller bl.a. hvis brukeren ikke rapporterer manglende overensstemmelse innenfor to måneder etter disse ble oppdaget.
Se her for en komplett oversikt over når du kan bruke klageretten og når klageretten bortfaller.
Hvordan kan jeg opprette en reklamasjon, og hva kan jeg forvente?
Ønsker du å opprette en reklamasjon, ber vi deg fylle ut skjemaet nedenfor. Reklamasjoner behandles kun på bakgrunn av et utfylt skjema. Vi ber deg ha produksjonsnummer og kjøpsdato klar.
Du vil motta en kvittering for din henvendelse og etterfølgende et svar på e-post. Vi vil behandle reklamasjonen så snart som mulig.